Aktuality

Monitoring médií – říjen 06


Monitor mediálních výstupů

Období:           od 1. října do 24. října 2006
Téma:              IT Cluster Ostrava, Ivo Vondrák
Zdroj:              české a slovenské sdělovací prostředky
Zpracovala:     Mgr. Eva Kijonková a spol. 2006
  
-Přehled článků-
 
Dá se vyzrát na »dé jedničku«?
Datum vydání: 5.10.2006                  Zdroj: Hospodářské noviny
 
Zkušenost z dálnice? Někdy jde o život!
Datum vydání: 5.10.2006                  Zdroj: Hospodářské noviny
 
IT Cluster má nové stránky
Datum vydání: 10.10.2006    Zdroj: Mladá fronta DNES
 
Ostrava usiluje o inteligentní dopravní systémy
Datum vydání: 10.10.2006    Zdroj: EURO online
 
Ostravští studenti vyvinuli software pro lepší parkování
Datum vydání: 10.10.2006    Zdroj: Zpráva ČTK
 
Studenti vyvinuli program pro lepší parkování
Datum vydání: 11.10.2006    Zdroj: Mladá fronta DNES
 
PARKOVÁNÍ: SNADNO A RYCHLE
Datum vydání: 11.10.2006    Zdroj: Metro
 
Software usnadní parkování
Datum vydání: 11.10.2006    Zdroj: Lidové noviny
 
Trendy – Inteligentní dopravní systémy
Datum vydání: 12.10. 2006      Zdroj – Rozhlas – Radiožurnál
 
Vynález studentů poradí, kde zaparkovat
Datum vydání: 12.10. 2006      Zdroj: Aktuálně. cz
 
Ekonomické informace
Datum vydání: 13.10. 2006       Zdroj: Rozhlas - Radiožurnál
 
Zprůjezdní Ostravu
Datum vydání: 16.10.2006    Zdroj: Euro
 
Dopravu v Ostravě budou řídit satelity
Datum vydání: 21.10.2006    Zdroj: Právo
 
Ostravané: čtyři mínus za dopravu
Datum vydání: 24.10. 2006        Zdroj: Technický týdeník
 
Věda a technika v˙regionu - Parkování ve městech
Datum vydání: 30.10. 2006        Zdroj: TV – Report
 
 
-Plná znění článků-
 
 

Dá se vyzrát na »dé jedničku«?

Datum vydání: 5.10.2006
Rubrika: INjournal - příloha
Strana: 1
 
Dá se vyzrát na »dé jedničku«?
D1 VERSUS VLAK A LETADLO
 
Na nejfrekventovanější domácí dálnici D1 je dnes lepší buď vůbec nejezdit, anebo se smířit s tím, že člověk k cíli dorazí se značným zpožděním, případně vůbec. Jenže co mohou dělat lidé cestující za byznysem či jiní, kteří bermudský trojúhelník Praha - Brno - Ostrava absolvovat prostě musí? Existuje vůbec nějaká alternativa?
 
Provoz na brněnské dálnici D1 komplikuje na výjezdu z Prahy u Průhonic řetězová havárie sedmi aut. Obešla se bez zranění, ale kolona aut sahá až na pražskou magistrálu. Věta, kterou při dopravním zpravodajství slyší rád málokdo, je ovšem čím dál častější. Průměrně každý druhý den je na tepně mezi Ostravou, Brnem a Prahou hlášena nehoda, jednou za týden nebo dva pak hromadná. »Kritická bývají často omezení, kde někdo zazmatkuje a nehoda a pak i kolona jsou na světě. Na plně otevřené dálnici většinou ke kolapsům nedochází,« říká šéf výstavby Ředitelství silnic a dálnic Vladimír Vorel.
»V posledním roce se cestování po dálnici D1 významně zhoršilo. Přibylo kamiónů, ale i osobních aut a uzávěrek kvůli opravám dálnice. Několikrát jsem zkusil počítat uzávěrky při cestě z Berouna do Ostravy a vždy jsem to vzdal, když jsem se dostal k dvoucifernému číslu,« tvrdí asistent ředitele Českomoravského betonu Petr Dvořáček. Pro pracovní cesty z Prahy do Ostravy či Brna je nejstarší česká dálnice noční můrou. Pokračování na straně 2 *
 
* Pokračování ze strany 1 »Když musím jet autem, tedy potřebuji vézt nějaké materiály a jednání v Praze není v dosahu metra, znamená to minimálně dvouhodinovou rezervu na neočekávané zdržení,« říká Karel Menšík, jednatel Vamberecké krajky. Mohou lidé jezdící na obchodní jednání zvolit i jiné druhy dopravy? Vyplatí se spíše vlak - především kvůli pohodlí a rychlosti pendolino - nebo letadlo, které je ale i pro manažery drahé? Či autobus, který má však podle nich stejnou nevýhodu jako auto, protože v zácpě také končí?
 
Nejrychlejší je vlak
 
Většinou se manažeři shodují na tom, že auto je prostě nejpohodlnější. A to i s rizikem, že se někde zaseknou. Pokud kolonu objeví včas, dokáží dnes už dostupné navigace dovést ke zdárnému cíli i třeba přes polní cesty. Když zvolí jiný dopravní prostředek, vítězí vlak. Především rychlostí, protože je za tři a půl hodiny z Ostravy v Praze. Poskytuje vyšší možné pohodlí, a pokud není potřeba si odpočinout, dá se v něm i pracovat. Jediné, co vlaku, a tady je řeč především o pendolinu a jeho první třídě, chybí, je pořádné připojení k internetu. Lze sice pracovat pomocí mobilního telefonu, ale někdy je i pendolino rychlejší než signál a připojení prostě vypadne. To, v čem pendolino vyhrává, tedy čas a pohodlí, je vykoupeno cenou. Pokud by člověk zvolil autobus, je jízdenka poloviční. U autobusu ovšem panuje obava, že dopadne jako auto, tedy dojede pozdě. Majitel žlutých autobusů Student Agency Radim Jančura přiznává, že z Ostravy skutečně asi třetina autobusů nedojede na čas, především kvůli častým uzavírkám. Nyní je aktuální ta u Nového Jičína, kde se v hlavních časech tvoří kilometrové kolony a pořádná objízdná trasa neexistuje. Na trase Praha - Brno jsou na tom ovšem žluté autobusy lépe. »Na čas jich jezdí 95 procent. Je to díky tomu, že máme dobrý systém informovanosti. Z dispečinku nám dávají echo o případných nehodách či uzavírkách a naši řidiči tak okamžitě sjíždějí z dálnice a objíždějí to,« vysvětluje Radim Jančura. Autobusu ovšem trvá cesta z Ostravy do Prahy až pět a půl hodiny, z Brna dvě a půl. Pendolino stihne trasu Ostrava - Praha za tři a půl hodiny a od prosince má být o čtvrt hodiny rychlejší. Autem se dá jet stejně rychle jako pendolinem pouze v noci, kdy není tak velký provoz. Přes den je nutné počítat minimálně se čtyřmi nebo spíše čtyřmi a půl hodinami jízdy. Nejrychleji cestu mezi Prahou, Brnem a Ostravou samozřejmě stihne letadlo. To má ovšem dva zásadní nedostatky. Je desetkrát dražší Pokračování na straně 4 * * Pokračování ze strany 3 než pendolino a zdržuje ho nejen cesta na letiště, ale dnes aktuální bezpečnostní prověrky před nástupem na palubu letadla. To vše dokáže cestu prodloužit o další tři až čtyři hodiny a rázem degraduje letadlo na nejdražší a zároveň nejpomalejší způsob vnitrostátního cestování. Letadlo tak vítězí především v případě delších cest, kdy Praha nebo Brno jsou jen přestupní stanicí. »Letecký spoj se vyplatí, když je vzdálenost cílového místa větší než sedm set kilometrů, tedy především do zahraničí,« říká Ivo Vondrák, profesor Vysoké školy báňské v Ostravě a šéf IT Cluster Ostrava. Při rozhodování mezi vlakem a autem pak většinou rozhoduje místo jednání, tedy jestli je někde blízko stanice metra nebo počet lidí, kteří na jednání jedou. Už od dvou lidí se totiž pendolino stává dražším dopravním prostředkem než auto. A to jak v případě cesty z Ostravy, tak i z Brna do Prahy. Jízda první třídou pendolina totiž z Ostravy stojí šest set korun, auto je jen o dvě stě korun dražší. V případě cesty z Brna do Prahy cesta první třídou vyjde na 440 korun, auto je dražší o stokorunu. Nejlevnější tak zůstává autobus s úskalími, že se zasekne v koloně a obecnou představou manažerů, že není tak pohodlný. »Služby a nabídky pro manažery neplánujeme. Servis v našich autobusech je už nyní lepší než v prví třídě vlaku a odpovídá manažerskému servisu,« tvrdí Radim Jančura.
 
Jen pro přímé spojení
 
Všechny dopravní prostředky kromě auta mají podle lidí cestujících mezi hlavními městy Čech, Moravy a Slezska velkou vadu. Končí na nádražích. Nejhůře jsou na tom letadla s letišti, která jsou ve všech případech mimo města a se špatným spojením. Pražská Ruzyně dodnes nemá už deset let naplánované spojení rychlodráhou nebo metrem. Cestujícího čeká buď trmácení do centra autobusem, nebo musí podstoupit jízdu s pražskými taxikáři, před kterými dodnes většina turistických průvodců pro turisty varuje. Problém nastává i v případě, že podnik není přímo ve zmiňovaných městech. »Načtvrtek, še firma sídlí v Berouně. Před dvěma lety jsem pravidelně jednou týdně dojížděl do Berouna z Ostravy, odkud pocházím a kde jsem pracoval na pobočce naší firmy. Na začátku jsem vyzkoušel vlak. Ale poté, co cesta vlakem trvala šest až sedm hodin včetně dopravy na nádraží a cesty autobusem z Prahy do Berouna jsem to již vícekrát nezkoušel a zůstal věrný autu,« vzpomíná na své zkušenosti s cestováním Petr Dvořáček z Českomoravského betonu. Podobně na tom jsou i podnikatelé v okolí Ostravy, kam další cestování zabere polovinu času jízdy pendolina z Prahy do Ostravy. Podnikatelé z Karviné, FrýdkuMístku nebo Havířova by se měli dočkat zlepšení od prosince. »Plánujeme od nového jízdního řádu, že v Ostravě i Brně budou přestupní vlaky do okolních míst načasovány tak, aby se do deseti minut dalo přestoupit z nebo na pendolino,« vysvětluje mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Cesta by se tak měla i z okolních míst metropolí zkrátit na tři a půl až čtyři hodiny, a to v obou směrech. Po čase se navíc na koleje vrátí vlak Manažer, který bude prvním ranním vlakem z Ostravy do Prahy a jedním z posledních, které pojedou zpět. Doplní tak soupravy pendolina, které pendlují mezi severem Moravy a hlavním městem celý den. Na připomínky, že je pendolino drahé, budou dráhy reagovat akčními cenami jízdenek. Rozšíří prodej jízdenek po internetu s tím, že budou akční ceny podobně jako to dělají nízkonákladové aerolinie. Manažer bude veden jako vlak InterCity, tedy levnější než pendolino.
 
Obrázek
 
Srovnání tras Praha - Brno a Praha - Ostrava
 
Ostrava - Praha
 
autobus                       4,5 hod., 290 Kč ****
vlak                             3 hod. 33 min, 600 Kč **
auto                             3 hod. 40 min, 1080 Kč *
letadlo                         1 hod. 6400 Kč ***
 
Praha - Brno
 
autobus                       2 hod. 30 min, 150 Kč ****
vlak                             2 hod. 23 min, 441 Kč **
auto                             1 hod. 40 min, 540 Kč *
letadlo             45 min, 6400 Kč ***
 
Poznámka: * auto Audi Allroad, spotřeba 9l nafty na 100 km, průměrná rychlost 120 km/hod, **vlak Pendolino (České dráhy) 1. třída, *** k době letu je třeba připočítat dvakrát půl hodiny na odbavení před startem a po přistání a cestu na letiště a z letiště, **** autobusový přepravce Student Agency
 
GRAFIKA: HN
 
Graf
 
Denní frekvence automobilů
 
D1 Praha - Průhonice
 
1995    37 838
2000    62 559
2005    86 100
 
D1 Humpolec - Větrný Jeníkov
 
1995    18 690
2000    25 591
2005    38 100
 
D1 Brno, západ
 
1995    26 050
2000    36 177
2005    48 400
 
Brno - Ostrava
 
1995    17 023
2000    22 044
2005    27 370
 
GRAFIKA: HN
 
Foto popis| Vzdálenost mezi Prahou a Ostravou ujede nejrychleji vlak - za tři a půl hodiny.
Foto popis| Cestující si chválí pohodlí v Pendolinu, k dispozici zde mají i malý bar (dole).
Foto popis| Letecký spoj Praha - Brno létá několikrát denně.
Foto popis| Nejlevněji lze mezi Prahou, Brnem a Ostravou cestovat autobusem.
Foto autor| FOTO: HM - ZUZANA ŠMAJLEROVÁ, FILIP SINGER
 
 

Zkušenost z dálnice? Někdy jde o život!

Datum vydání: 5.10.2006
Rubrika: Životní styl/auto & moto
Strana: 5
 
Zkušenost z dálnice? Někdy jde o život!
Ivo Vondrák, profesor na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB - Technické univerzity Ostrava a šéf ostravského IT Clusteru tvrdí, že sice rád jezdí autem, ale mezi Ostravou a Prahou často volí vlak.
 
* HN: Kdy a který prostředek se podle vás hodí pro cestu z Ostravy do Prahy?
 
            Auto má obecně význam v případě, že je potřeba navštívit na cestě více míst s neznámým nebo málo definovaným časovým plánem. Nebo v případě, že cílové místo se nenachází v blízkosti velkého vlakového nádraží. Železnici obecně diskvalifikuje nutnost přestupu. Žádný manažer nepovažuje za vhodné čekat na nádraží na další spoj, který dokonce může navíc kvůli nějakému zpoždění ujet. Letadlo pro cestu z Ostravu do Prahy má význam pouze v případě pokračování do další destinace. Pokud jedu do Prahy, je nejlepší variantou z Ostravy pendolino. Jestliže se čas cesty zkrátí na tři hodiny, pak je to i nejrychlejší spojení. Autobus může konkurovat pouze cenou, ale hrozí mu stejný problém jako u osobního auta - uvíznutí v některé z četných kolon na D1.
 
* HN: Jak se rozhodujete, zda pojedete vlakem, autem nebo jinak?
 
            Jedu-li do Prahy a místo jednání je v dosahu městské dopravy, zvolím určitě pendolino. V ostatních případech je to auto. Do zahraničí, když je vzdálenost cílové destinace větší než 700 km, pak letadlo. Někdy upřednostňuji auto čistě z emotivních důvodů. Prostě rád řídím, ale tento iracionální aspekt pomalu vytlačuje realita dnešního života. Mezi těmi šílenci a piráty jde na silnicích někdy o život.
 
* HN: Střídáte dopravní prostředky?
 
            Střídám v podstatě auto, pendolino nebo letadlo dle již vyřčeného. Úmyslně říkám pendolino, nebo spíše vlak dané třídy. Jde o komfort cestování - klimatizaci, připojení notebooku, i když zatím chybí solidní připojitelnost k internetu, občerstvení.
 
* HN: Co je podle vás nejrychlejší?
 
            Do Prahy je určitě nejrychlejší pendolino. D1 je kritickým, a hlavně těžko predikovatelným úzkým hrdlem. Do Brna auto.
 
* HN: Jaká mají jednotlivé dopravní prostředky úskalí?
 
            Auto: dopravní zácpy, únava při delších jízdách. Praha tam a zpět je asi hraniční z hlediska únavy, která může ovlivnit jízdu řidiče. Vlak: jízdní řád, z hlediska časového i přestupů. Pokud je nutné někde čekat více než hodinu na spojení, pak je to problém. Další problém nastává s dosažením míst, která jsou mimo dosah městské hromadné dopravy. Letadlo: bezpečnostní opatření jsou velmi omezujícím faktorem. Navíc dosažitelnost centra města je komplikovanější než u vlakových nádraží.
 
* HN: Jaké jsou vaše nejhorší zkušenosti při cestách z Ostravy do Prahy?
 
            Nejhorší jsou dopravní zácpy na D1. Je to frustrace, které se jen těžko čelí. Řešení jsou v podstatě dvě. Rozvoj dopravní infrastruktury, tedy více než jedna dálnice do Prahy, a rychlé a pohodlné vlaky jezdící v intervalu nanejvýš jedné hodiny. Je třeba hledat řešení i v informačních technologiích, které pomohou řízení dopravy. Jsou to například inteligentní navigace. Dokáží odklonit dopravu, monitorovat rychlost, sledovat stav řidiče, zamezit mikrospánku a další.
 
Foto popis| Perspektivu dopravy vidí Ivo Vondrák ve vlacích, které budou jezdit každou hodinu.
 
 

IT Cluster má nové stránky

Datum vydání: 10.10.2006
Rubrika: Kraj Moravskoslezský
Strana: 4
 
IT Cluster má nové stránky
OSTRAVA
 
UDÁLOSTI
 
Možnost elektronických kurzů do vzdělávání v oblasti projektového řízení a testování, ale i projekt Školicího a certifikačního centra nabízejí zájemcům o oblast výpočetní techniky nové internetové stránky IT Clusteru. Ten sdružuje firmy z oblasti výpočetní techniky hlavně z Moravskoslezského kraje.
 
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severni Morava a Slezsko
 
 

Ostrava usiluje o inteligentní dopravní systémy

Datum vydání: 10.10.2006
Zdroj: EURO online
 
Ostrava usiluje o inteligentní dopravní systémy
IT Cluster připravil řešení pro zprůjezdnění měst a zlepšení parkování
 
Ostrava má na dosah ruky řešení problému automobilové dopravy a parkování pomocí inteligentních dopravních systémů (IDS). Informoval o tom zastupitel za ODS a lídr této strany pro komunální volby Lukáš Ženatý. Projekt na bázi informačních technologií kombinuje systémy GPS, Wi-Fi, internet a možnosti řídících jednotek moderních vozidel. Výsledkem může být vzájemný přehled vozidel na komunikaci o dopravní situaci, optimalizace trasy, navádění, výběr parkování i on-line rezervace parkovacího místa. „Ostrava je sídlem IT Clusteru, jehož členové na systému už v tuto chvíli pracují,“ uvedl Ženatý s tím, že bude prosazovat, aby se Ostrava stala místem pro pilotní projekt zavedení IDS v Moravskoslezském kraji. „Inteligentní dopravní systémy využívají satelitní navigaci GPS, bezdrátový přenos dat Wi-Fi, internet, mobilní telefony a řídící jednotky moderních vozidel. V kombinaci s příslušnými softwarovými aplikacemi dokáží například řídit semafory ve městech s tím, že přednostně projedou dopravní prostředky MHD. Další možností je nalezení trasy pro osobní auto tak, že se vyhne zácpě a přijede na parkoviště, kde už bude mít dokonce rezervované volné místo,“ vysvětlil předseda výkonné rady IT Clusteru a děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky ostravské VŠB-Technické univerzity Ivo Vondrák. IDS by mohly krajskému městu ulehčit i v tom, že minimalizují vznik kolon na úzkých místech ve městě a současně optimalizují průjezd tramvají, trolejbusů a autobusů. „Když se k tomu přidají inteligentní zastávky MHD, které v reálném čase informují cestující, kdy pojede jejich spoj, stoupá výrazně komfort cestování. Díky systému se také zkracuje doba přepravy, klesají emise a roste efektivita využití prostředků MHD, “ doplnil Jiří Tomčala, ředitel společnosti NAM system, která je tvůrcem vybraných typů IDS a podílí se na jejich zavádění do praxe. Kombinace inteligentních dopravních systémů pro MHD, osobní vozidla a parkování dosud v žádném z měst ČR neexistuje. IT Cluster proto usiluje o možnost vystavět ji v Ostravě, kde je podle posledních výzkumů většina občanů nespokojena se stavem dopravy a parkování.
 
 

Ostravští studenti vyvinuli software pro lepší parkování

Datum vydání: 10.10.2006
Zdroj: Zpráva ČTK
 
Ostravští studenti vyvinuli software pro lepší parkování
 
Ostrava - Studenti Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostravy (VŠB-TUO) vyvinuli v Česku dosud neexistující inteligentní systém pro lepší parkování ve velkých městech. Systém umí navést automobil pomocí navigačních systémů a mobilních telefonů od jeho příjezdu k městu až po zaparkování na volné parkoviště co nejblíže k místu, kam má jeho posádka namířeno. Novinářům to dnes řekl předseda výkonné rady ITC a děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO Ivo Vondrák.
Software chtějí nyní uvést do ulic severomoravské metropole firmy sdružené v ostravském IT Clusteru (ITC), jehož cílem je využívat výsledky výzkumu v informačních technologiích pro zlepšení podnikání i běžného života lidí. "Zatím jsme vše odzkoušeli v univerzitním areálu, nyní je třeba systém rozšířit na vybrané parkoviště ve městě," vysvětlil Vondrák.
Zapojení jednoho parkoviště přijde podle jeho velikosti přibližně na 150.000 korun, s úhradou části nákladů by mohla pomoci Evropská unie. Optimalizací dopravy by se zlepšilo životní prostředí a vyřešila kritická dopravní situace v centru města, vysvětlila mluvčí ITC Eva Kijonková.
Vysokoškoláci ve spolupráci s firmami pokračují ve vývoji dalších dopravních systémů, které by mohly informovat řidiče o průjezdnosti silnic v místě, kam mají namířeno nebo zrychlit veřejnou hromadnou dopravu. "Inteligentní systémy dokáží například řídit semafory ve městech tak, aby přednostně projely dopravní prostředky MHD," dodal Vondrák.
Podle zářijového průzkumu marketingové agentury Datamar považují Ostravané problémy s dopravou za druhé největší ve městě, hned za vysokou nezaměstnaností. S fungováním automobilové dopravy není spokojeno více přibližně 56 procent obyvatel severomoravské metropole.
 
 

Studenti vyvinuli program pro lepší parkování

Datum vydání: 11.10.2006
Rubrika: Kraj Moravskoslezský
Strana: 4
 
Studenti vyvinuli program pro lepší parkování
 
Ostrava - Studenti Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava vyvinuli v Česku dosud neexistující inteligentní systém pro lepší parkování ve velkých městech. „Systém umí navést automobil pomocí navigačních systémů a mobilních telefonů od jeho příjezdu k městu až po zaparkování na volné parkoviště co nejblíže k místu, kam má jeho posádka namířeno,“ řekl předseda výkonné rady IT Cluseru a děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky školy Ivo Vondrák. Software chtějí nyní uvést do ulic Ostravy firmy sdružené v ostravském IT Clusteru, jehož cílem je využívat výsledky výzkumu v informačních technologiích pro zlepšení podnikání i běžného života lidí. „Zatím jsme vše odzkoušeli v univerzitním areálu, nyní je třeba systém rozšířit na vybrané parkoviště ve městě,“ vysvětlil Vondrák.
 
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severni Morava a Slezsko
 
 

PARKOVÁNÍ: SNADNO A RYCHLE

Datum vydání: 11.10.2006
Zdroj: Metro
Rubrika: Morava
Strana: 3
 
PARKOVÁNÍ: SNADNO A RYCHLE
Ostravští studenti vyvinuli software, který řidiče jednoduše navede na volné parkovací místo nejblíže cíli jeho cesty.
 
Studenti Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostravy /(VŠB-TUO/) vyvinuli v Česku dosud neexistující inteligentní systém pro lepší parkování ve velkých městech.
 
Jednoduše a s grácií
 
Systém umí navést automobil pomocí navigačních systémů a mobilních telefonů od jeho příjezdu k městu až po zaparkování na volné parkoviště co nejblíže k místu, kam má jeho posádka namířeno. Novinářům to včera řekl předseda výkonné rady ITC a děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO Ivo Vondrák.
 
Testy k dokonalosti
 
Software chtějí nyní uvést do ulic severomoravské metropole firmy sdružené v ostravském IT Clusteru /(ITC/), jehož cílem je využívat výsledky výzkumu v informačních technologiích pro zlepšení podnikání i běžného života lidí. "Zatím jsme vše odzkoušeli v univerzitním areálu, nyní je třeba systém rozšířit na vybrané parkoviště ve městě," vysvětlil Vondrák.
 
Zlepšení parkování i dopravy
 
Zapojení jednoho parkoviště přijde podle jeho velikosti přibližně na 150.000 korun, s úhradou části nákladů by mohla pomoci Evropská unie. Optimalizací dopravy by se zlepšilo životní prostředí a vyřešila kritická dopravní situace v centru města, vysvětlila mluvčí ITC Eva Kijonková.
 
Další do počtu
 
Vysokoškoláci ve spolupráci s firmami pokračují ve vývoji dalších dopravních systémů, které by mohly informovat řidiče o průjezdnosti silnic v místě, kam mají namířeno nebo zrychlit veřejnou hromadnou dopravu. "Inteligentní systémy dokážou například řídit semafory ve městech tak, aby přednostně projely dopravní prostředky MHD," dodal Vondrák.
 
Druhý nejhorší
 
Podle zářijového průzkumu marketingové agentury Datamar považují Ostravané problémy s dopravou za druhé největší ve městě, hned za vysokou nezaměstnaností. S fungováním automobilové dopravy není spokojeno více přibližně 56 procent obyvatel severomoravské metropole.
 
Foto popis| KOLIKRÁT už jste marně hledali volné místo k zaparkování a po ztraceném čase a promrhaném palivu jste stejně skončili ve slepé uličce?
Foto autor| HUB - SXC. HU
 
Regionální mutace| Metro - Morava
 
 

Software usnadní parkování

Datum vydání: 11.10.2006
Rubrika: Morava a Slezsko
Strana: 6
 
Software usnadní parkování
OSTRAVA Studenti Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava vyvinuli v Česku dosud neexistující inteligentní systém pro lepší parkování ve velkých městech. Systém umí navést automobil pomocí navigačních systémů a mobilních telefonů od jeho příjezdu k městu až po zaparkování na volné parkoviště co nejblíže k místu, kam má jeho posádka namířeno, přiblížil novinku předseda výkonné rady ITC a děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO Ivo Vondrák. Software chtějí nyní uvést do ulic severomoravské metropole firmy sdružené v ostravském IT Clusteru (ITC), jehož cílem je využívat výsledky výzkumu v informačních technologiích pro zlepšení podnikání i běžného života lidí.
 
S financováním nákladů by mohla pomoci i unie
 
Zapojení jednoho parkoviště přijde podle jeho velikosti přibližně na sto padesát tisíc korun, s úhradou části nákladů by mohla pomoci Evropská unie. „Zatím jsme vše odzkoušeli v univerzitním areálu, nyní je třeba systém rozšířit na vybraná parkoviště ve městě,“ vysvětlil Vondrák. Optimalizací dopravy by se zlepšilo životní prostředí a vyřešila kritická dopravní situace v centru, míní mluvčí ITC Eva Kijonková. Vysokoškoláci ve spolupráci s firmami pokračují ve vývoji dalších dopravních systémů, které by mohly informovat řidiče o průjezdnosti silnic v místě, kam mají namířeno nebo zrychlit veřejnou hromadnou dopravu. „Inteligentní systémy dokáží například řídit semafory ve městech tak, aby přednostně projela vozidla městské hromadné dopravy,“ dodal Vondrák.
 
Doprava trápí přes polovinu obyvatel Ostravy
 
Podle zářijového průzkumu marketingové agentury Datamar považují Ostravané problémy s dopravou za druhé největší ve městě, hned za vysokou nezaměstnaností. S fungováním automobilové dopravy není spokojeno asi 56 procent obyvatel severomoravské metropole.
 
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava
 
 

Trendy – Inteligentní dopravní systémy

Datum vydání: 12.10. 2006     
Zdroj – Rozhlas – Radiožurnál
 
Ostrava se přibližuje vyspělým evropským městům …..viz zvukový záznam 00452821.mp3
 
 

Vynález studentů poradí, kde zaparkovat

Datum vydání: 12.10. 2006
 
Ostrava - Technika bude brzy umět říci, kam máte jet zaparkovat. Čeští studenti sestavují automatický vyhledávač parkovacích míst.
Kde nechat auto? To pod vedením svých učitelů vymýšlejí posluchači Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Zatím mají k dispozici jedno zkušební parkoviště v Ostravě, které předvádějí na ukázku. K uvedení do běžné praxe je ještě daleko.
"Náš projekt počítá s tím, že řidič má v autě propojený družicový navigační systém GPS a kapesní počítač (PDA) nebo inteligentní mobilní telefon," líčí děkan fakulty Ivo Vondrák. "Prostřednictvím bezdrátového internetu naváže počítač v autě kontakt s počítačovým serverem parkoviště. Ten má přehled o volných parkovacích místech. Dnes proto, že to zaznamenává hlídač, ale do budoucna už vyvíjíme kamerový systém, který volná místa najde sám. Počítač z parkoviště tedy předá údaje o volném místě do auta, a družicová navigace tam řidiče dovede."
Automatická rezervace v garážích
Profesor Vondrák uvádí, že software už nabízejí ostravskému magistrátu.
V případě velkokapacitních garáží by jejich program mohl místo rezervovat tím, že by na něm rozsvítil světelné znamení zakazující vjezd jinému vozu. U běžných parkovišť, třeba přímo na ulicích, by mohl jen oznámit, kde je volné místo. Pokud by je vzápětí obsadilo jiné vozidlo, počítač by našel místo nejbližší náhradu.
Na vývoji programu se finanční podporou podílela počítačová společnost Hewlett-Packard. Jeho zavedení by však muselo financovat město. Děkan Vondrák připouští, že zatím nemají odhad, kolik by to stálo.
Kromě řídicích počítačů by bylo nutné také v ulicích namontovat kamery. Z jejich záběrů by analytický software určil volné parkovací prostory u chodníků. Podle profesora Vondráka by se dal systém zavést během několika let. Během té doby bude i více automobilů běžně vybaveno družicovou navigací a počítačem.
V Bostonu to měli jednodušší
Způsoby hledání volného místa pro zaparkování auta vymýšlejí i v zahraničí. Například Bostonská univerzita společně s firmou BBN Technology sestavily už před dvěma lety program, v němž se volné místo samo nabízí. Software je jednodušší, než jaký vymýšlejí studenti v Ostravě. V amerických městech totiž obvykle každé místo vhodné ke stání pro auta má u sebe vlastní parkovací hodiny.
 
Parkovací hodinyAutor: Police of London
Bostonští výzkumníci tedy navrhli systém, v němž volné parkovací hodiny vysílačem hlásí, že je u nich možné zaparkovat. Signály přijímá počítač v autě. Vychází se z toho, že řidič si v USA obvykle nedovolí za parkování nezaplatit. Není tedy třeba zavádět kamery pro hledání volných prostorů, jako to dělají v Ostravě. Parkovací hodiny samy oznámí, že si u nich nikdo stání nezaplatil.
Řidič, který teprve jede do kina nebo do restaurace, může počítači zadat i úkol, aby mu našel parkovací místo, které je ještě obsazeno, ale kde zaplacená doba končí ve chvíli, kdy tam přijede.
Míst je zoufale málo
Ani bostonský systém zatím nepřekročil testovací fázi. Výzkumníci, kteří jej tehdy představili na odborné konferenci Mobisys, však upřímně připustili, že parkovacích míst je zoufale málo. Takže se stejně může stát, že se k jednomu volnému místu sjede hned několik řidičů.
A to je riziko i v jiných městech. Nicméně ostravská elektrofakulta je členem sdružení pro inteligentní dopravní systémy. Další jeho člen, firma NAM, zase pracuje na projektu, který má zajistit, aby tramvajím, trolejbusům a autobusům při průjezdu městem naskakovala na semaforech zelená.
Takže řidič, který rezignuje na hledání vlastního parkování, bude moci rychle dojet do centra města i veřejnou dopravou.
 

Ekonomické informace

Datum vydání: 13.10. 2006
Zdroj: Rozhlas - Radiožurnál
 
Velká města trápí dopravní zácpy, pomalá hromadná doprava a špatné parkování. Odborníci na informační technologie, sdružení v IT klastru v Ostravě, chtějí tyto problémy řešit kombinací navigačních systémů, mobilů a internetu, která by umožnila optimalizovat soukromou i veřejnou dopravu. Ostravský zastupitel Lukáš Ženatý vysvětluje, co tzv. inteligentní dopravní systémy velkým městům nabízejí:
„Možnost, jak zabezpečit například rezervaci parkovacích míst, aby člověk, který přijíždí do centra města, identifikoval, kam chce zajet a měl předem zabezpečeno parkování na parkovišti nebo v parkovacích domech. To si myslím, že je cesta, jak pomoci plynulosti dopravy. A když už mluvíme o plynulosti – když je doprava plynulá, je i poměrně nejpřátelštější k životnímu prostředí.
 
 

Zprůjezdní Ostravu

Datum vydání: 16.10.2006
Zdroj: Právo
Rubrika: Technologie
Strana: 18
 
Zprůjezdní Ostravu
DOPRAVNÍ SYSTÉMY
 
První projekt inteligentních dopravních systémů (IDS) v České republice by mohl být v praxi realizován v Ostravě. Informoval o tom zastupitel Lukáš Ženatý. Projekt za více než 50 milionů korun kombinuje systémy GPS, Wi-Fi, internet a možnosti řídicích jednotek moderních vozidel. Ve finále má umožnit řidičům dokonalý přehled o dopravní situaci, optimalizaci trasy, navádění, výběr parkování i on-line rezervaci parkování. Zavedení IDS v Ostravě by mělo být spolufinancováno z prostředků EU a kompletně uvedeno do provozu do dvou let. „Ostrava je sídlem sdružení IT cluster, jehož členové na systému pracují,“ uvedl Ženatý. „Inteligentní dopravní systémy dokážou v kombinaci s příslušnými softwarovými aplikacemi například řídit semafory ve městech s tím, že přednostně projedou dopravní prostředky MHD. Další možností je nalezení trasy pro osobní auto, aby se vyhnulo zácpě a přijelo na parkoviště, kde už bude mít rezervováno volné místo,“ vysvětlil předseda výkonné rady IT clusteru a děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky ostravské VŠB – Technické univerzity Ivo Vondrák. IDS by mohly městu ulehčit i tím, že minimalizují vznik kolon na úzkých místech ve městě a současně optimalizují průjezd tramvají, trolejbusů a autobusů. „Když se k tomu přidají inteligentní zastávky MHD, které informují cestující, kdy pojede jejich spoj, stoupá výrazně komfort cestování. Díky systému se také zkracuje doba přepravy, klesají emise a roste efektivita využití prostředků MHD,“ doplnil Jiří Tomčala, ředitel společnosti NAM system, která je tvůrcem vybraných typů IDS a podílí se na zavádění do praxe.
 
Foto autor| FOTO: archiv, Siemens
O autorovi| RUBRIKU TECHNOLOGIE PŘIPRAVIL: Ondřej Hergesell (ondrej.hergesell@euro.cz)
 
 

Dopravu v Ostravě budou řídit satelity

Datum vydání: 21.10.2006
Zdroj: Právo
Rubrika: Severní Morava a Slezsko
Strana: 18
 
Dopravu v Ostravě budou řídit satelity
Autobusy městské dopravy budou mít všude zelenou * Řidiči budou navigováni na volná parkoviště
 
Semafory řízené přes satelity, které vytvoří situaci, že jedoucí městské autobusy budou mít jen zelenou. A navigace řidičů přes mobilní telefony na volná parkovací místa. Taková je budoucnost dopravy v Ostravě.
 
„Inteligentní dopravní systémy v kombinaci s příslušnými softwarovými aplikacemi dokážou například řídit semafory ve městech s tím, že přednostně projedou dopravní prostředky MHD. Další možností je nalezení trasy pro osobní auto tak, že se vyhne zácpě a přijede na parkoviště, kde už bude mít dokonce rezervováno volné místo,“ představil systém vhodný i pro Ostravu děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák. Systém využívá satelitní navigaci GPS, bezdrátový přenos dat Wi-Fi, internet, mobilní telefony a řídící jednotky moderních vozidel. S pomocí techniky se tak ve městě může minimalizovat vznik kolon. Podle Vondráka stačí mít jen mobilní telefon či PDA podporující operační systém Windows a zaregistrovat se do vytvořené sítě. Pro rychle jezdící řidiče je ale špatnou zprávou, že systém dokáže zpětně ukázat, jakou rychlostí auto po celou dobu jelo.
 
Finance rozhodnou
 
„Není to sci-fi, jsou to věci, které máme vyzkoušené na úrovni prototypů,“ prohlásil Vondrák. Zavedení do praxe by v případě dostatků financí trvalo jeden až dva roky. Údajně nejsou příliš vysoké ani náklady na samotný provoz, například na monitorování parkovacích míst. Elektronicky zajištěná parkoviště v areálu vysoké školy přijdou ročně asi na 150 tisíc korun. Zato umí detekovat obsazená i volná parkovací místa, rezervovat je a samozřejmě na ně navést auto přes GPS navigaci, mobil či PDA řidiče.
 
Inteligentní systém
 
Ostravský zastupitel a lídr za ODS Lukáš Ženatý tvrdí, že by se v prvé fázi takto mohla na systém napojit parkovací místa v jednotlivých ostravských parkovacích domech a podzemních garážích. „Jsme připraveni systém na nějakém pilotním projektu vyzkoušet,“ řekl Ženatý na tiskové konferenci. Inteligentní systém by tak mohl pomoci vyřešit problémy s dopravou v Ostravě. Právě automobilová doprava vedle nezaměstnanosti je největším problémem, který Ostravany trápí. Vyplývá to ze zářijového výzkumu, který zpracovala marketingová agentura Datamar. Ve výzkumu označilo 13,2 procenta Ostravanů dopravu a s ní spojené obtíže, jako jsou hluk, přetíženost, dostupnost či parkování, za nevětší problém města. Nespokojeno s automobilovou dopravou bylo pak 56 procent Ostravanů a s parkováním dokonce 76 procent.
 
Regionální mutace| Právo - Severní Morava
 
 

Ostravané: čtyři mínus za dopravu

Datum vydání: 24.10. 2006       
 
Automobilová doprava a parkování jsou vedle nezaměstnanosti největším problémem, který trápí Ostravany. Parkování ve městě je katastrofální a situace v automobilové dopravě představuje pro občany města kritické místo, které je omezuje a obtěžuje. Vyplynulo to ze zářijového agenturního výzkumu, který zpracovala ostravská výzkumná a marketingová agentura Datamar. " Doprava v Ostravě je problém, který by město mělo řešit a zatím to příliš nedělá. Za dopravní situaci si vysloužilo na šestibodové stupnici známku 3,89. Za parkování má čtyři mínus," řekl nedávno k dopravní situaci ve městě zastupitel Lukáš Ženatý.

Podle něj 13,2 procenta Ostravanů označilo dopravu a s ní spojené obtíže, jako jsou hluk, přetíženost, dostupnost či parkování, za největší problém Ostravy. Větší procento lidí se negativně vyjádřilo jen o zaměstnanosti a pracovních příležitostech (34 %), kde však větší váha zodpovědnosti padá na stát než na jednotlivá města ČR. Agenturní průzkum podle Ženatého potvrdil, že radní po letošních komunálních volbách budou muset sáhnout k rychlým a efektivním řešením dopravní situace více než 300tisícového města. Přibližně pětina lidí totiž ohodnotila dopravu dokonce nejhorší známkou 6. Parkování dostalo hodnocení 6 od třetiny dotazovaných. Jednou z možností, jak se s problémem dopravy v Ostravě vypořádat, by mohly být tzv. inteligentní dopravní systémy. Tedy řešení na bázi informačních technologií (IT), které kombinuje systémy GPS, Wi- Fi, internet a možnosti řídících jednotek moderních vozidel. Výsledkem může být vzájemný přehled vozidel na komunikaci o dopravní situaci, optimalizace trasy, navádění, výběr parkování i on- line rezervace parkovacího místa. " Ostrava má takové řešení na dosah ruky, protože je sídlem IT Clusteru, jehož členové na systému už v tuto chvíli pracují," uvedl Ženatý.
 

Věda a technika v regionu - Parkování ve městech

Datum vydání: 30.10. 2006       
Zdroj: TV – Report
 
Moderátor

Autor –Dagmar Famfulíková
Jak usnadnit řidičům parkování ve městech. Takovou otázku si položil tým, vedený profesorem Vondrákem, děkanem Elektrotechnické fakulty ostravské VŠB - TU. Výsledkem jejich práce je takzvaný "Inteligentní systém parkování".

Ivo Vondrák, děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky, VŠB - TU:
Zde máme automobil, ten automobil je vybaven přijímačem, čili přijímá signál z˙družice. No a samozřejmě, když přijíždí k˙městu, tak navazuje kontakt s˙metropolitním systémem parkování. Čili dochází k˙jakési komunikaci a v˙rámci této komunikace, vyhledává metropolitní systém nejbližší vhodné místo, čili tady je celá řada systémů, která jsou implementovány na parkovištích. To parkoviště se vybere, vrací se zpět k˙tomu automobilu a dochází ke komunikaci mezi automobilem a tím daným parkovištěm. A tato komunikace, a to zvýrazním červeným fixem, je skutečně permanentní. Čili vlastně dochází k˙tomu, že neustále snímáme signál z˙družice a permanentně probíhá komunikace mezi tím parkovacím systémem tak, aby byla skutečně zachována možnost, dojet na to rezervované parkovací místo.

Autor
K˙takovému parkování, řidiči stačí mobilní telefon. Lepší je ale PDA, takzvaný kapesní počítač. Má větší displej pro zobrazení map, které jsou pro navigaci řidiče, směrem k volnému místu na parkovišti nezbytné.

Ivo Vondrák, děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky, VŠB - TU:
Cílem bylo, vytvořit systém, který vychází z˙toho, že podklady jsou dynamické. Ty dnešní systémy, které fungují na navigaci, požadují mapové podklady a ty se v˙čase nemění. Kdežto ten náš podklad, podstatě to parkoviště, se mění právě v˙závislosti na tom, jak se pohybují automobily.

Autor
Vědecký tým vytvořil počítačový program. Ten zpracuje signál z˙družic, zjistí polohu auta a najde místo na parkovišti. K˙němu pak auto, pomocí navigačního systému, dovede.

Ivo Vondrák, děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky, VŠB - TU:
Projektů na parkování se samozřejmě objevuje více na světě. Vím, že nějaký projekt je v˙Bostonu. A tam ten systém funguje trošinku jinak, ten funguje na principu parkovacích hodin, které informují o tom, že je u těchto parkovacích hodin prázdné místo. A nastává problém v˙tom, že může dojít ke konfliktu v˙tom, že přijede více automobilů k˙tomuto parkovacímu místu najednou. A toto my, jaksi dokážeme vyřešit právě tím, že máme jaksi k˙dispozici ten systém parkoviště, který řídí to parkování.

Autor
Systém rezervace parkovacích míst, ověřil tým profesora Vondráka, na parkovišti ostravské VŠB. Zkoušky potvrdily, že ho lze uvést do praxe.

Ivo Vondrák, děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky, VŠB - TU:
Zatím to vypadá, že o tuto problematiku, mají zájem firmy, které se pohybují v˙této oblasti. A my pevně věříme, že se toho chytne i státní správa. Problematika inteligentní dopravní systém obecně, je řešená na různých místech v České republice. Vím, že něco se řeší v˙Brně, něco se řeší v˙Olomouci. Tam je to otázka řízení Městské hromadné dopravy. My jsme si vybrali toto téma, které právě ještě není nikde řešeno, to je ten problém toho parkování. Čili, řekl bych, že v daný okamžik je to takový unikátní projekt, který asi nemá nějakou analogii někde, minimálně v˙České republice.

Autor
Projekt financovala Fakulta elektrotechniky a informatiky. Peníze získala z˙grantů na téma "Mobilní technologie".

Ivo Vondrák, děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky, VŠB - TU:
Byli bychom rádi, kdybychom dokázali něco takového implementovat i u nás v˙Ostravě. Samozřejmě, to nezávisí jenom na nás, protože do toho by muselo vstoupit i město, region. My pevně věříme, že to téma zaujme a stane se to realitou v˙nebližší době.