Aktuality

ŘSD spustilo testovací verzi kooperativního dopravního systému

 

Ředitelství silnic a dálnic spustilo testovací verzi našeho kooperativního dopravního systému na úseku Mirošovice – Rudná.

Výstavbou tohoto kooperativního dopravního koridoru připravilo Ředitelství silnic a dálnic základ pro rozvoj systému na další úseky dálnic, který proběhne v rámci evropského projektu C-ROADS, ve kterém je za ČR koordinátorem Ministerstvo dopravy.

obr1

Parametry kooperativní koridoru Mirošovice – Rudná

– délka 46 km – D5 (5 km), D0 (30 km), D1 (11 km)
– 29 komunikačních jednotek
– 29 vysílačů kooperativních informací podél infrastruktury
– použité technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth, mobilní sítě 3G/4G/LTE-V
– Back Office – serverová část zařízení může být použita jako společný prvek pro další kooperativní systémy (C-Roads)

obr.2

Princip kooperativního systému (dále jen C-ITS)

Každé vozidlo vybavené C-ITS se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá, ale i vysílá. Na rozdíl od stávajícího RDS-TMC (Radio Data System – Traffic Message Channel), je informace od C-ITS vozidel generována automaticky samotným chováním vozidel (např. spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním apod.) a bezprostředně předávána ostatním vozidlům.

obr.3

Další důležité informace dostává řidič C-ITS vozidla od infrastruktury – jsou to informace v předstihu, např.:

– práce na vozovce
– pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo na trase
– dopravní kolony
– dopravní informace z portálů (proměnné dopravní značky, zařízení pro provozní informace)
– informace o dojezdových časech
– informace o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD (NDIC) – nehody, počasí, sjízdnost atp.

obr.5
Všechny tyto informace, které se k řidiči dostávají bez prodlení a zahrnují přesný popis událostí, jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti a informovanosti účastníků silničního provozu. Efektivní fungování systému je však podmíněno tzv. penetrací, tj. zapojením vybavených vozidel do systému. Do roku 2020 je ale dle odhadů očekáváno v rámci Evropy až 10 milionů vozidel vybavených C-ITS systémem.